Lapland, incredibly amazing - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Carola Dam - WaarBenJij.nu Lapland, incredibly amazing - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Carola Dam - WaarBenJij.nu

Lapland, incredibly amazing

Blijf op de hoogte en volg Carola

30 November 2014 | Finland, Saariselka

Toen ik in mijn vorige blog zei dat ik onderweg was naar Lapland, wist ik op dat moment nog niet wat voor een ongelooflijk te gekke week het zou worden. Ik had nooit gedacht dat het de beste week van mijn hele Exchange zou worden. En hier is waarom.

Maandagavond 17 November 21:00 sharp zitten we er helemaal klaar voor. Na dagen van voorbereidingen en een stressvolle maandag-inpak-dag, is het eindelijk zover. We zitten in de bus richting Lapland. De eerste drie uren is het een echte Nederlandse partybus (70% van de 25 inzittenden is Nederlands en ja dat bevalt me zeer goed). Nederlandse muziek, hoe slecht ook, schalt uit de speakers. We hebben de achterbank gekaapt en liggen gestrekt te genieten van de WiFi in de bus (ik wil dit in elke bus..). Na 3 uur rijden is het helaas gedaan met de pret als we in Vaasa nog meer Exchange studenten oppikken. Geen lege achterbank meer, maar opgepropt tussen anderen waaronder een irritante kerel uit Den Bosch. Houdoe en bedankt voor het verpesten van onze rust. Gelukkig vallen we al snel in slaap en voor we het weten komen we aan bij de Rauna Wildlife Park. Hashtag dierentuin. Lang geleden dat ik een Zoo heb bezocht. Wat voelt het fijn om er weer eens te zijn. Al die schattige diertjes. En zelfs Teddy is er! Oi oi oi, wat is dit een heerlijk begin van mijn Lapland trip.

Na 2 uur rond te hebben gewandeld, moeten we weer terug de bus in. Ondertussen zijn we overgeplaatst naar een bus met alleen maar Exchange leute uit Turku en vervolgen we onze weg naar Santa Claus Village. Onderweg steken we eerst de arctic circle over en bereiken we officieel Lapland. In Santa Clause Village krijgen we de kans om de Kerstman te ontmoeten. Echte Hollanders die we zijn, gaan we niet anderhalf uur in de rij staan voor een man die eigenlijk trots moet zijn dat hij met ons op de foto mag, dus we verplaatsen ons naar het koffiehuis om een bakkie troost te nuttigen. Nadat degenen die wel zo maf zijn om lang te gaan wachten op Santa Claus op de foto zijn geweest, brengt de bus ons naar het lokale winkelcentrum om een warme maaltijd te nuttigen en de nodige boodschappen te doen. En zo vervolgen we onze weg naar het hoge noorden. ’s Avonds laat arriveren we eindelijk in Saariselka. We worden gedropt en ontmoeten de rest van onze cottage maatjes. Gezellige Duitse girlies, dit wordt een top week! Bij binnenkomst kijken we verbaasd rond en genieten we van de luxe. Onze cottage bevat een open haard en sauna en die staan dan ook binnen no time aan. Drankje en Magic Mike maken de eerste avond helemaal compleet. Genieten op hoog niveau!

Op dag 2 gaan de echt vette dingen dan eindelijk beginnen. Nadat de wekkers ons vroeg wakker hebben gemaakt en we ons ontbijtje naar binnen hebben gewerkt, vertrekt een bus met nog half slapende Exchange studenten naar de husky safari. Hier krijgen we eerst een algemeen bla bla praatje over husky’s en maken we kennis met het Finse winterdrankje, Glögi (hot berry juice, haha). Vervolgens krijgen we de kans om husky’s te knuffelen. Alhoewel ik totaal geen hondenvriend ben en ondanks de stank, vind ik ze best schattig. Zolang ze maar niet aan me gaan likken of tegen me opspringen ofzo. Na alle oeh’s en aah’s van iedereen, mogen we eindelijk gaan sleeën. Hoe vet is het, dat je een huskyslee mag besturen. Staand op zo’n slee, met de husky’s voor je. Serieus, het is echt zo’n vet gevoel! Oké, het ging niet altijd even goed (bijna uit de bocht vliegen enzo), maar het was zo cool! Dag 2 is nog niet eens halverwege en is nu al zeer geslaagd!

Nog steeds vol van energie maken we ons ’s middags op voor het volgende punt op de agenda: rendierboerderij. Sounds lame, I know, maar trust me, het was tof! Dit keer geen dolle husky’s die een slee trekken, maar een rustig rondje op de slee achter een rendier. Het uitzicht is heerlijk: we krijgen de mogelijkheid om de kont van een rendier nauw te onderzoeken. Nou nou, het was een hele ervaring. Gelukkig mogen we daarna bijkomen met een schrale barbecue en mogen we genieten van sausages en van het praatje van een echte Saami (bevolkingsgroep in Lapland).

Alsof deze dag nog niet intensief genoeg is, staat ’s avonds nog een vette activiteit op het programma: we gaan sneeuwmobiel rijden! OMG, dit was echt het vetste van allemaal. Scheuren op een sneeuwmobiel door de sneeuw in het donker. Zo vet. Kluns die ik ben, gaat het bij mij natuurlijk al binnen 5 seconden fout en bots ik binnen no time zachtjes (!) op mijn voorganger. Jaja, ik weet het, vrouw achter het stuur, bloed aan de muur, maar er vallen geen gewonden en er is geen schade. Oftewel, don’t worry. Als ik de techniek eenmaal door heb, gaat het gas (voor zover dat mogelijk is) open en crossen we lekker door de sneeuw. Helaas zien we die avond door de vele wolken de noorderlichten niet, maar dat mag de pret niet drukken. Deze dag was zo tof, zo vet, zo cool en zo gaaf dat we uitgeput thuis komen, de sauna induiken en vervolgens snel in slaap vallen. Dag 2 was TOP!

Officieel staat op dag 3 een trip naar Noorwegen op het programma. Gelukkig was het mogelijk om deze te skippen en een dagje te ontspannen in de cottage. Nadat we lekker uitgeslapen hebben, bezoeken we Saariselka. Aangezien de dagen in Lapland erg kort zijn (rond half 3 ’s middags is het al donker) hangt er echt zo’n wintersfeer. Ik kijk nu nog meer uit naar Kerst en hoop van ganser harte dat we in Nederland een witte Kerst gaan hebben. Saariselka, het meest noordelijke ski resort op de wereld is een klein stadje en komt pas echt tot leven als het winterseizoen is geopend. Gelukkig was dit op het moment dat wij er waren nog niet zo en is het een rustieke plaats om op en top te genieten van het landschap en het weer. Omdat de temperatuur gemiddeld -7 (!) was (4 lagen kleren, jwz), komen we verkleumd thuis (zelfs met die 4 lagen kleren). En omdat ’s avonds een heuse party op het programma staat, duiken we lekker de sauna in, tutten we ons lekker op en houden we een little preparty. Vervolgens is het met de hele groep off to the club en dansen we the night away! Mooie avond in Laplandse club was aan.

Ondanks de opstartproblemen de volgende ochtend, krijgen we het toch voor elkaar om op tijd uit bed te zijn om te gaan cross country skiën. Oké, het is niet van een berg af ofzo, maar toch. Het is mijn eerste keer ever op ski’s. Natuurlijk gaat het in het begin met vallen en opstaan en ik riskeer zelfs m’n gekneusde/pijnlijke/zere enkel, maar als ik het eenmaal door heb, gaat het lekker en wil ik nog maar 1 ding: snelheid. ‘Oh yeah baby, dit gaat lekker’ schalt continu door m’n hoofd. Ik wist niet dat skiën zo uitputtend kon zijn en na enkele uren ben ik dan ook blij dat we bij kunnen komen onder het genot van een lekker kopje soep. Na deze ervaring weet ik zeker dat ik asap weer wil gaan wintersporten! Wat we van tevoren nog niet wisten, is dat we een heuse traktatie krijgen: gratis tickets voor de Spa! Aha, aha, aha. We weten waar we de middag doorbrengen: jacuzzi, whirlpool en zwembad. Dit keer even geen sauna. Publieke sauna in Finland, iets met naakt enzo (ook al zijn mannen en vrouwen gescheiden), eh, nee bedankt, we slaan even over.

’s Avonds is het weer tijd om op jacht te gaan naar de noorderlichten en deze keer gaan we per sneeuwschoen. Haha, Donald Duck style in dit geval. Je krijgt van die rare dingen om je schoenen om vervolgens lekker door de sneeuw te banjeren. Een tweede keer deze dag riskeer ik m’n enkel, maar alles voor de fun hè. We rollen door de sneeuw, lopen over smalle paadjes en beklimmen rotsen. Even voel ik meer een klein kind. Achteraf mogen we weer genieten van sausages (man man, wat hebben we er veel gezien afgelopen week ^^) en een warm glas glögi.
We dachten dat hiermee de dag afgelopen zou zijn, maar niks is minder waar. Onze groepsleider heeft een heuse verrassing. Een buschauffeur is bereid gevonden om ons naar een plek te brengen waar we zeker weten de noorderlichten zouden zien. En ja, het wachten wordt beloond en eindelijk zien we ze. Zo vet, zo cool, zo mooi, maar o zo koud dat het was. Thuisgekomen duiken we nog een keer de sauna in en pakken we vast onze koffers. Helaas is deze geweldig toffe (maar veel te korte) trip bijna tot een einde gekomen.

De laatste dag pakken we de laatste dingen in en poetsen we onze cottage. Vooral de open haard, waar we enorm van hebben genoten, verdient een schoonmaakbeurt. We kijken nog één keer rond in het mooie huisje, trekken vervolgens de deur achter ons dicht en begeven ons naar het centrum. Hier aangekomen huren we een aantal sleeën om deze eens lekker te misbruiken op de heuvel. De hele middag vermaken we ons met het rollebollen in de sneeuw. Jeuj, dit voelt zoooo goed.
Uitgeput en wel begeven we ons vervolgens naar het restaurant om iets met rendier te eten. We proeven een rendierburger en eerlijk gezegd smaakt dit echt niet zo anders dan een hamburger. Maar goed, we kunnen zeggen dat we rendier hebben gegeten. Been there, done that, check. En zo komt zo goed als een einde aan deze geweldige week. Het enige wat nog rest is een 15 uur durende terugreis met de bus. Zo geen zin in. Gelukkig is er weer WiFi aanwezig en kan ik lekker de hele reis Gossip Girl kijken (slapen lukt me toch niet). Zo gaat de reis snel voorbij (met in totaal een uurtje slaap) en kijk ik terug op de allerbeste week van m’n hele Exchange. Nog vol energie kom ik thuis, ruim ik mijn koffer uit en ga weer lekker verder met m’n serie.

Uiteraard is het moeilijk om intense gevoelens van geluk uit te drukken op papier, maar vraag me naar Lapland en er verschijnt een dik vette grijns in my face! Inmiddels zijn de 3 laatste weken van mijn Exchange aangebroken. Er rest me nog een tentamen, wat feestjes en een laatste tripje naar Helsinki. Alles gaat nu zo snel en ik kan niet wachten totdat ik terug ben in Nederland! Na deze blog volgt er nog 1 en dan is het over! Dus.. spreek jullie snel!

Cheers!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Saariselka

Carola

Actief sinds 25 Juli 2014
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 6152

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2014 - 24 December 2014

Exchange

Landen bezocht: