September, you rocked! - Reisverslag uit Harittu, Finland van Carola Dam - WaarBenJij.nu September, you rocked! - Reisverslag uit Harittu, Finland van Carola Dam - WaarBenJij.nu

September, you rocked!

Blijf op de hoogte en volg Carola

01 Oktober 2014 | Finland, Harittu

Hooooooooi iedereen!

Weer een mooie maand voorbij. Dit keer tijd om de tussendoor geschreven stukken online te gooien. Enjoy!

Ruissalo, weer een ander extreem mooie plek in Finland! Zittend op het strand met vrienden onder het genot van muziek, drankjes en de zon, sneak ik even weg naar een rustig plekje om jullie, nog steeds geïnteresseerden (ik ben trots op jullie ;) ), te schrijven. Na mijn verjaardag, wat alweer eeuwen geleden lijkt, is er weer veel gebeurd en zijn er vele nieuwe ontwikkelingen. De dag na mijn verjaardag stond er meteen weer een feest op het programma. Ondertussen worden we ondergedompeld door de vele evenementen en is het niet meer dan wijselijk om niet overal aan deel te nemen. Hoe leuk het allemaal ook is, momenten van rust zijn erg wenselijk. Gewoon in bed liggen, eventueel wat studeren (want ja, dat moet soms ook nog een klein beetje gebeuren), shows kijken of muziek luisteren. Hashtag "gewoon omdat het kan". Het is dan ook niet meer dan logisch, dat we het feest na mijn verjaardag even overslaan en wijselijk een avondje vroeg gaan slapen.

In het kader van traditie, voeren we hier de vrijdagmiddagborrel in. Dit keer wordt er zelfs eerst cultuur gesnoven in het Turku Art Museum. Jaja, schilderijen kijken om de creatieve geest die eventueel in me zit tevreden te stellen. Daarna door naar Oscar. Een klein restaurantje in het centrum van Turku. Elke vrijdagmiddag schenkt men er namelijk €1 wijntjes. Heuj, tatta's be like. Gewoon buiten zitten met vrienden, wijntjes drinken en ouderwets ouwehoeren, just like always. Goede tijden. En zo wordt het weekend elke week ingeluid.

In het kader van tripjes, staat voor de zaterdag een bezoekje aan Naantali op het programma. Wow, dit is absoluut de mooiste plek in Finland die ik tot nu toe heb gezien. Het helpt dat de zon heerlijk schijnt. Op zo'n moment is er niks fijner om in een rustig plaatsje, langs de waterkant te zitten en genieten van het goede leven. Overigens bezoek ik dit plekje alleen, wat nog meer rust creëert in m'n extreem energieke inner-me. Tijdens wat rondwandelen in Naantali kom ik een klasgenootje tegen en we besluiten om samen een kleine picknick te hebben langs de waterkant. Ik kan niet anders zeggen dan dat op dit soort momenten, het leven op een extreem hoog niveau van gelukzaligheid is. Helaas komt in dit aardse leven aan alles een eind en is het tijd om terug te keren naar m'n minder mooie kamertje. Alhoewel niet voor lang. 's Avonds staat een uitgebreid 4-gangen diner met Spaanse vriendinnetjes op het menu. Al met al echt een perfecte dag, waarop het gemis van Nederland ver beneden nulpunt ligt.

Helaas vliegen weekenden altijd zo snel voorbij en breekt al snel de heftige schoolweek weer aan. Die 3 dagen dat je heel even moet richten op school. Gelukkig is woensdag weer weekend en deze week wordt ie ingeluid met een experiment van het vak Supply Chain Management: we spelen de Beer Game (zonder bier helaas). Wij rocken natuurlijk dit spel totaal niet (we presteren het zelfs om als slechtste uit de bus te komen), maar hebben wel de grootste lol. En daar gaat het om. Gelukkig speelt Ajax 's avonds gelijk (lekker goaltje Lasse, aha aha aha) en wordt onze miserabele prestatie al snel vergeten.

Op donderdag gunnen we het onszelf om weer eens te feesten en dat wordt natuurlijk ingeluid door een BBQ annex preparty bij ons studentencomplex. Uiteraard moest het er een keer van komen dat we de stad niet halen. Gelukkig is er een gegronde reden dit keer en kan ik de volgende ochtend " 'Have you ever..' spelen met buitenlanders" van mijn bucketlist afstrepen. In dit geval laat ik ruimte over voor jullie imagination om eventuele gebeurtenissen in te vullen, enjoy, het was tot nu toe één van de mooiste avonden in Finland. Alhoewel we vrijdags meer dood dan levend zijn, houden we toch onze traditie in ere en drinken we uiteraard weer €1 wijntjes bij Oscar. Ook al smaken ze dit keer iets anders, good friends, fun etc, alles zorgt er voor dat het weekend met veel plezier wordt ingeluid.

Oh het is weekend, weet je wat ik doe, lekker naar het strand gaan met vrienden. En nu ben ik dus weer terug bij af. We zijn nu dus in Ruissalo en genieten van een picknick, zwemmen, volleybal, muziek, de zon, alles. Het leven is goed hier en wordt met de dag beter. Nu ga ik even terug naar de rest, maar zal dit deel van m'n blog later, tijdens college, weer continueren.

En zo zit ik dus, een tijdje later, in een saai college weer verder te schrijven. "Je moet toch wat tijdens college". De afgelopen dagen zijn als een sneltrein voorbij gedenderd mede mogelijk gemaakt door de ontwikkelingen waar ik niet over ga schrijven. Dat is informatie voor m'n besties, maar mocht je benieuwd zijn geraakt, feel free to ask. Vorig weekend waren overigens de Turku dagen. Een lokaal jaarlijks feest. Op zaterdags was er zelfs een soort Gay Pride, maar kan daar niks over zeggen, wasn't there. Aan de foto's van Finse vrienden te zien, was het een parade door de stad waarbij men de regenboogkleuren overal in terug laat komen. Het enige wat ik van de Turku dagen meekrijg, is het vuurwerk op zondagavond. Zittend aan de oever van de rivier, onder het genot van een drankje, kijkend naar de vuurwerkshow. Het voelt alsof het nieuwjaarsnacht is. Aansluitend nog een stadswandeling by night. Perfect gewoon. En dan is het gewoon weer maandag en is het van de een op de andere dag 10 graden kouder. Kou oké, maar zo'n groot verschil gaat zelfs mij niet in de koude kleren zitten. In het weekend moet ik maar weer eens naar winkelcentrum Skanssi om op zoek te gaan naar handschoenen, sjaals en een muts. Zeker met de trip naar Helsinki opkomst.

Jaja, afgelopen vrijdag was ik voor het eerst daar. Na woensdagavond weer eens een feest gehad te hebben (het houdt maar niet op, blegh) en een relatief brakke donderdag, is het dan eindelijk tijd om de Finse hoofdstad een bezoekje te brengen. De wekker gaat 's ochtends al erg vroeg en om 8:00 zitten we in de bus. Het voelt als weer een ouderwets schoolreisje. Het enige verschil is dat het behoorlijk stil is in de bus. Iedereen ligt nog te slapen. Na 2 uur rijden komen we aan bij de eerste stop van de dag: Fazer chocoladefabriek. Chocolade, chocolade, chocolade. Aha aha aha. Feels like I'm in heaven. ^^ Na een hilarische introductie van de Roy Donders lookalike gids (na elke zin zucht de kerel alsof hij de zwaarste dag van z'n leven heeft) en de nog saaiere wandeling door het museum, mogen we ONBEPERKT en GRATIS chocolade proeven. Dat hoef je mij geen twee keer te zeggen: aanvallennnnn! Zoveel soorten, zoveel smaken. Omg, I'm in heaven. Na alles geproefd te hebben, moet ik weggedragen worden en kan ik de komende tijd (lees: 3 uur) geen chocolade meer zien. Tatta's die we zijn, zijn helemaal blij met de goedgevulde goodiebag die bij de uitgang op ons wacht. Vervolgens weer de bus in. Kwartiertje rijden naar de haven van Helsinki om daar een mini bootje te pakken naar Suomenlinna, een fort voor de kust van de stad. Daar wacht ons een rondleiding over de eilanden, inclusief de ellenlange, langdradige informatie. Irritante koters die we zijn, lachen en praten er continu doorheen en zijn dan ook erg blij als de toer erop zit en we terug mogen naar het vasteland. Daar hebben we eindelijk wat vrije tijd om de stad te verkennen. Eerste indruk: veel drukker dan Turku. Ik heb geen moment spijt van m'n keuze voor een kleinere stad. De rust die er heerst, is veel fijner dan de chaos van zo'n grote stad. Maar goed, we lopen wat rond door de stad, bezoeken wat winkels en drinken koffie in een koffiehuisje. Rond 18:00 worden we op een of ander plein verwacht om terug te gaan naar huis. De terugweg vermaken we ons met het zingen van Nederlandse liedjes en oja, een tip: luister de Nederlandse versie van Salsa Tequila, hilarisch slecht. Thuis aangekomen, breng ik nog wat tijd door met vrienden, plof daarna meteen in bed en val vrij snel in slaap.

Zaterdagavond staat er weer een internationaal diner op het programma met onze Spaanse vriendinnetjes. (Pfft, als ik niet dagelijks zou sporten, zou ik er nu uitzien als een aardappel.) Ze hebben behoorlijk goed hun best gedaan en we eten onze buikjes dan ook meer dan vol.
Aangezien de tentamens over 3 weken zijn, begint het ondertussen langzaamaan tijd te worden om eens de boeken In te duiken. Tja, studeren moeten ook af en toe nog gebeuren, alhoewel er wel een tripje naar Stockholm op het programma staat voor volgende week. Komende tijd zal er minder gefeest en gechilld moeten worden en harder gestudeerd. Ach, komt wel goed. Nog een paar weken en dan is periode 1 voorbij en begint het echt chille leven pas (1 dag colleges per week).

Voor zover wat er de afgelopen weken is gebeurd. Nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte. Mocht je meer willen weten, contact me! De tijd vliegt echt voorbij en ik zit al weer bijna op de helft, toch is het altijd leuk om berichtjes van jullie te krijgen! :) Ondertussen begin ik wel de Nederlandse feestjes, het voetballen en natuurlijk m'n lievelingen te missen, maar ik sleep me erdoorheen. Zeker met alle tripjes opkomst! Tot snel, lieverds! Stay strong!

Adios amigos

  • 08 Oktober 2014 - 14:14

    Oma Van Dam:

    Hallo Carola
    Ik Heb je verslagen gelezen je vermaakt je oppperbest zo te zien.
    Het is heel leuk om ze te lezen. Nog hel veel plezier in Finland.

    Groetjes van Opa en Oma

  • 08 Oktober 2014 - 14:15

    Oma Van Dam:

    Hallo Carola
    Ik Heb je verslagen gelezen je vermaakt je oppperbest zo te zien.
    Het is heel leuk om ze te lezen. Nog hel veel plezier in Finland.

    Groetjes van Opa en Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Harittu

Carola

Actief sinds 25 Juli 2014
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 6161

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2014 - 24 December 2014

Exchange

Landen bezocht: